دانشجوی مدیریت

بازرگانی

دانشجوی مدیریت

بازرگانی

مزایای سمپلینگ

  • فرهنگ سازی استفاده درست از محصول
  • بومی شدن ارتباط بین مصرف کننده و تولید کننده
  • عدم نیاز به هزینه اولیه ازطرف مصرف کننده جهت تست محصول یا تجربه کاربری آن
  • معرفی محصول در مطلوب ترین حالت (برقراری ارتباط بین 2 انسان)
  • عدم وجود فاصله زمانی از معرفی تا استفاده
  • تاثیر آنی و قوی جهت خرید کالا
  • امکان پاسخگویی سریع و بلافاصله به سوالات اولیه مصرف کننده
  • آفرینش اولین و پایدارترین تاثیر در ذهن مصرف کننده
  • امکان کنترل و چک بازخورد و اطلاعات داده شده به مصرف کننده بصورت مستقیم توسط سمپلر آموزش دیده
  • امکان اصلاح شیوه استفاده نادرست محصول و بازگرداندن مشتریان از دست رفته 
  • اجراى پروژه هاى سمپلینگ بدون استانداردها فاقد نتیجه است

    بسیارى از پروژه هاى سمپلینگ (ارائه نمونه رایگان محصول براى تبلیغات) که توسط شرکت ها برگزار مى شود به دلیل نداشتن سناریو و عدم پیروى از استانداردهاى بین المللى فاقد نتیجه و تاثیر بر روى خریدار و مصرف کننده است.
    اجراى سمپلینگ توسط خود شرکت ها چون با دید کاهش هزینه ها انجام مى شود و رویه اى را که انتخاب مى کنند بر اساس اصول نمى باشد نه تنها بازتاب مثبت ندارد بلکه تاثیر منفى نیز برروى مصرف کننده بر جاى مى گذارد، به همین علت است که مى بینیم اینگونه سمپلینگ ها در طولانى مدت نه تنها بر روى ذهن مصرف کننده تاثیر مثبتى نداشته بلکه تصویر ذهنى (Brand image) آن کالا را مخدوش هم کرده است. داشتن روابط عمومى قوى و تسلط بر روى صحبت کردن و داشتن ظاهر و پوششى که بتواند تصویرى درست و به یاد ماندنى از یک برند را براى مصرف کننده بسازد در کنار ارائه اطلاعات به صورت مستقیم به مصرف کننده از مهمترین اصولى است که معمولا دراین سمپلینگ ها به آن توجه نمى شود. هدف از برگزارى سمپلینگ تنها ارایه یک محصول به مصرف کننده نیست بلکه برقرارى ارتباط مستقیم با مشترى توسط یک Brand Talk قوى و خلق ۳۰ ثانیه موثر در ذهن گروه هدف مى باشد. استفاده ازاین شیوه در صورتى که توسط شرکت هاى متخصص و بر اساس استانداردهاى بین المللى و روش هاى BTL انجام شود بسیارموفق خواهد بود و مى توان تاثیر آن در برخى از گروه هاى کالایى را بیشتر ازروشهاى سنتى تبلیغات ارزیابى کرد.  

    بدین گونه شاید بتوان اهداف سمپلینگ را به 2 دسته کلی اهداف آنی (تاثیر فوری بر فروش) و تاثیر بر حلقه و چرخه طبیعی خریداران بالقوه و آتی تقسیم نمود. 

    منبع : ام بی ای نیوز/سامان کاویان(رییس هیات مدیره شرکت دیدگاه پردازان)

    «سمپلینگ» و روش اجراى متناقص آن در ایران

     

    «سمپلینگ» روشى است براى افزایش فروش.اما این روش گاه آنچنان بد اجرا مى شود که به کاهش فروش کالا و خدمات مى انجامد. حتما دیده اید کنار فروشگاههایى که میزى برپا است و افرادى با مقدارى از کالا آماده اند تا از رهگذران پذیرایى کنند و نظر آنان را به صور ت تلویحى دریابند.افرادى که براى سمپلینگ حاضر مى شوند ،گاه چنان با بى رغبتى ایستاده اند که رهگذران ترجیح مى دهند به سراغ آنها نروند.اگر رهگذرى نیز به سراغ آنها برود ، مقدار کالایى که در اختیارش قرار مى گیرد تا تست کند ، گویى با منقاش مى دهند؛ یعنى آنقدر ناچیز است که اطرافیان رهگذر ، عطایش را به لقایش مى بخشند.هدف از «سمپلینگ» ، عرضه کالا و خدمت است به گونه اى که افراد هر چه بیشتر با آن کالا و خدمت آشنا شوند.در صورت علاقه مندى به آن کالا و خدمت ، ترغیب مى شوند تا براى خرید آن اقدام کنند، و به مرور به دیگران نیز سفارش مى کنند تا از آن کالا و خدمت خریدارى کنند (تبلیغات دهان به دهان).اما در نظر بگیرید که افرادى که برا ى این کار سمپلینگ آماده اند ، نحوه رفتارشان یا میزان عرضه کالا و خدمت شان نامطلوب باشد ، چه اتفاقى بر سر آن کالا و خدمت مى آید؟قطعا در جامعه ما که افراد بیشتر به فرهنگ شفاهى وابسته اند ، مى کوشند تا هر چه بیشتر علیه آن کالا و خدمت نزد دیگران بدگویى کنند.این در حالى است که آن کالا و خدمت هنوز از سوى رهگذران تست نشده تا میزان کیفیت آن بررسى و ارزیابى شود.برخى از نوشیدنى ها ، آبمیوه ها ، با روش سمپلینگ براى حضور در کنفرانسها و سمینار ها عرضه مى شوند.اگر شخصى یکباره این تست را انجام دهد یعنى یک لیوان نوشیدنى بخورد.براى بار دوم باید با اکراه و حجب و حیا تقاضا کند که لیوان دوم از آن نوشیدنى را به وى تقدیم کنند.ترس از آن دارد که با رفتارى او را پس برانند ، این در حالى است که از اساس سمپلینگ باید اجرا شود تا افراد به نقطه اطمینان و قطعیت برسند که آیا این کالا و خدمت را مى خواهند یا نمى خواهند. 

    سمپلینگ در ایران

     

    واژه sampling که در لغت به معنای نمونه گیری و یا مزه کردن است ، در حرفه ما با کاروان های تبلیغاتی ، ارائه اشناتیون های رایگان از محصول ، لباس ها و آدمک های تبلیغاتی و بکار بردن تکنیک های جدید تبلیغاتی جهت فرهنگ سازی برای ترویج استفاده عموم مردم از محصول مورد نظر و افزایش محبوبیت یک برند ، در جهت بهره برداری طولانی مدت در آینده ای پیش بینی شده ، همراه است . و به عبارتی ساده تر زمانی که محصول جدید و نا آشنایی به بازار عرضه می شود و یا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد با ارائه نمونه های کوچکتر از این محصول بصورت رایگان و آشنا کردن مردم با مزایای آن محصول ، آنها برای خرید تشویق کرده و یا حتی هُل می دهیم .

    اما آیا این روش در ایران جواب می دهد ؟

    این همه هزینه ، چه زمانی بازگشت خواهد داشت ؟

    آیا با هزینه ای کمتر و ایده هایی متفاوت تر ، نتیجه سریع تر و بهتری ،  گرفته نمی شود ؟

    مردم ایران را چقدر می شناسید ؟

    ادامه مطلب ...