دانشجوی مدیریت

بازرگانی

دانشجوی مدیریت

بازرگانی

مسابقه ها و قرعه کشی ها

برگزاری مسابقه ها و قرعه کشی ها در حال تبدیل شدن به یکی از معمول ترین چاشنی های فروش ویژه مشتریان است.به نظر میرسد این دو چاشنی فروش برای مشتریان از جذابیت های خاصی برخوردار است؛که سایر روش ها از قبیل ارایه نمونه های رایگان و اریه کوپن از آن برخوردار نیستند. مسابقه ها و قرعه کشی ها دارای هیجان هستند؛ زیرا اغلب مشتریان تصور می کنند که می توانند جوایز بزرگ تعیین شده را ببرند.طمع ناشی از مشارکت در مسابقه ها و قرعه کشی ها تحت تاثیر «آرزوی یک شبه پولدار شدن» قرار دارد که به واسطه ارایه جوایز بزرگ ایجاد می گردد.

هرچند بهره گیری از مسابقه ها و قرعه کشی ها دارای رشد روز افزونی است؛ اما بکارگیری آنها همواره با مشکلاتی همراه بوده است؛ برخی از این مسایل و مشکلات عبارتند از:  

  • اغلب مسابقه ها و قرعه کشی ها نه تنها باعث نمی شوند که مشتریان ارزشی برای کالا قایل شوند؛ بلکه ممکن است استفاده از این ابزارها ارزش کالا را زیر سوال ببرد؛ چرا که اغلب مسابقه ها و قرعه کشی  ها روی مارک تمرکز نمی کنند وتنها به دنبال دادن جایزه به مشتریان هستند. 
  • برخی از متخصصان چاشنی های فروش؛ اثربخشی مسابقه ها و قرعه کشی ها را زیر سوال میبرند؛ به همین منظور و نیز ترس  ازعادت کردن مشتریان به این ابزار؛ برخی از شرکت ها میزان استفاده از این روش را کاهش داده ویا حتی متوقف ساخته اند. 
  • در اجرای مسابقه ها و قرعه کشی ها مسایل قانونی نیز باید در نظر گرفته شود.اغلب شرکت ها از مشاوران خبره در زمینه برگزاری مسابقه ها و قرعه کشی ها استفاده می کنند تا از ایجاد مشکلات قانونی جلوگیری نمایند.  

منبع: چاشنی های فروش/دکتر محمدیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد