دانشجوی مدیریت

بازرگانی

دانشجوی مدیریت

بازرگانی

چاشنی درمانی در بازاریابی

 

" مگه نمی بینی، هرکی جنسش نمی فروشه حراج می کنه تخفیف می ده. اصلا تو هم یه مدتی قیمت رو بیار پایین ...... کاری نداره که، اگر جنست نمی فروشه یه مسابقه بذار سکه جایزه بده... "  

آیا واقعا به کارگیری چاشنی های فروش یا همان sales promotion به همین سادگی است؟ آیا تصمیمات مربوط به این حوزه سایر تصمیمات بازاریابی را تحت تاثیر قرار نمی دهد؟ همزمان با استفاده روزافزون از چاشنی‌های فروش، شرکت‌ها باید مشخص نمایند که با ارایه چاشنی‌های فروش به دنبال دستیابی به چه اهدافی هستند و رابطه میان برنامه‌های مربوط به چاشنی‌های فروش آنها با سایر اجزای آمیخته بازاریابی چگونه است.

بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که هرگاه بازاریابان بدون توجه به آثار بلندمدت چاشنی‌های فروش روی تصویر و جایگاه محصولات و مارک شرکت، اقدام به ارایه چاشنی‌های فروش نموده‌اند، تنها تغییرات کوتاه مدتی در میزان فروش ایجاد شده است.

تمامی فعالیت‌های مربوط به اجرای چاشنی‌های فروش به منظور دستیابی به یک هدف خاص طراحی نشده‌اند. بازاریابان باید با تجزیه و تحلیل موقعیت و تعیین نقش هر یک از چاشنی‌های فروش به تدوین برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی بپردازند. آنها باید تعیین نمایند که برنامه مربوط به چاشنی‌های فروش برای دستیابی به چه اهدافی طراحی شده است و این برنامه‌ معطوف به چه بخشی از جامعه هدف می‌باشد. تعیین اهداف روشن و قابل اندازه‌گیری برای برنامه‌های مربوط به چاشنی‌های فروش، بازاریابان را ملزم می‌سازد که به چیزی ماورای فروش در کوتاه‌مدت بیندیشند. 

 منبع : sigmagroup

ادامه مطلب ...

چاشنی های فروش در ایران و بررسی اثر بخشی آن

خودرو، کمک هزینه سفر حج، کمک هزینه خرید مسکن، کمک هزینه ازدواج، سکه طلا و ... از رایج ترین جوایز در حوزه چاشنی های فروش در کشورمان می باشد. اما استفاده بیش از حد از چاشنی های فروش و این نوع جوایز آثاری را در پی دارد که به دو مورد آن اشاره می کند.

یک) استفاده بیش از حد از چاشنی های فروش ممکن است به صورت بالقوه تاثیر منفی بر نگرش افراد نسبت به محصول داشته باشد. برخی از پژوهشگران اظهار می دارند اگر یک شرکت همواره از چاشنی های فروش استفاده کند [نظیر برخی تولیدکنندگان مواد غذایی] ممکن است مشتریان چنین تصور کنند که شرکت قادر به فروش محصولات خود به قیمت اصلیشان نیست،پس کیفیت محصولات نیز پایین است.

دو) انتخاب جوایز در کشور ما و در هر کشوری تحت تاثیر سلیقه و نیاز بازار است. اما شباهت جوایز اهدایی ارگانهای مختلف با هم، تا حد بسیار، امکان سردرگمی برای مخاطب به وجود می آورد. اهدا خودرو توسط همه بانکها،سکه توسط همه تولیدکنندگان مواد غذایی،کمک هزینه سفر حج توسط ارگانهای دولتی و ... مصادیق بازر این موضوع است که البته باید اذعان داشت که کماکان از اثربخشی بالایی برخوردار هستند. هرچند از نمونه های برجسته و متفاوت جوایز بانکی هم باید نام برد نظیر شمش طلا و یا سفر به دور دنیا. 

منبع :  چاشنی های فروش از دید بازاریابی/ دکتر محمدیان و حسین منتی

هفت هدفی که برای امسال می توانید در نظر بگیرید

برای موفقیت در مدیریت بر خود، لازم است افراد بتوانند در ابعاد مختلفی از زندگی شان هدفمند باشند. پیش نیاز این موضوع، آن است که افراد باور داشته باشند که سرنوشت زندگی شان دست خودشان است.  

 

خلاقیت: یکی از ویژگی های انسان های موفق این است که هدف داشته باشند و برای رسیدن به اهداف خود، برنامه ریزی و اقدام کنند؛ به عبارتی آنها مراقب باشند که دچار روزمرگی نشوند.

ادامه مطلب ...

گزیده ای از کتاب (مدیریت کوروش بزرگ)

*من با کوشش خود گیتی را چنان که می خواستم سامان دادم نه به زور بازو . به نیروی خرد .

*شما باید چشم از من بر ندارید تا ببینید آیا به آنچه میگویم عمل می کنم یانه . من نیز شما را زیر نظر دارم تا هر کدام را که شایسته ی بزرگداشت بودیدید  گرامی بدارم .

*بردگی شایسته انسان نیست . آزادی سربلندی و بی نیازی سه خواسته بزرگ انسان است .

*رهبری یعنی رساندن افراد به اوج شایستگی .

*سربازی که فرصت تفکر نداشته باشد همواره سرباز خواهد ماند .

*انسان گاه از خشم خویش آسیبی می بیند که هیچ دشمنی قادر به وارد آوردن آن نیست .

* باید تعین کنی هر کس به تو خدمت می کند روان شاداب و جسم سالم دارد .

* این بود و ظیفه من : خلق انگیزه برای دست یابی به هدف های والا در کنار به هدف های فردی .