دانشجوی مدیریت

بازرگانی

دانشجوی مدیریت

بازرگانی

استراتژی اقیانوس آبی جهت فعالیت در بازار امروز (۱)

استراتژی اقیانوس آبی معتقد هستند که تنها راه پیروزی در رقابت، توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است. به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوس های آبی شد و دست به خلق تقاضا زد. بازاری که در آن هنوز بازی مشخص نشده است و فرصتی برای رشد بسیار سود آور وجود دارد.

استراتژی اقیانوس آبی
گای لالی برت اکنون مدیر ارشد سیرک آفتاب است زمانی نوازنده اکاردیون بود و در سیرک با چوب پا راه می رفت و همچنین عنوان آتش خوار یکی از بازیگران بود سیرک آفتاب را گروهی از بازیگران خیابانی در سال 1984تاسیس کردند که حالا یکی از بزرگترین صادرات فرهنگی کاناداست سیرک آفتاب عنوان یکی از برنامه های خودش را اینگونه انتخاب کرد: ما سیرک را دوباره اختراع می کنیم .

فضای بازار جدید
سیرک آفتاب تشخیص داد که برای بردن در آینده، شرکت ها باید دست از رقابت با یکدیگر بردارند. تنها راه، کنار زدن رقابت، و توقف تلاش برای شکست دادن رقیب است فضای بازاری را تصور کنید که از دو نوع اقیانوس تشکیل شده: اقیانوس های سرخ و اقیانوس های آبی.
اقیانوس های سرخ تمامی صنایعی را نشان می دهند که امروز وجود دارند. این بخش را فضای بازار شناخته شده می نامیم. اقیانوس های آبی تمامی صنایعی هستند که امروز وجود ندارند. این بخش را فضای بازار ناشناخته می نامیم.

اقیانوس های سرخ چیست؟
مرز های صنعتی تعریف شده و پذیرفته شده اند و قواعد بازی در رقابت معلومند. هنگامی که فضای بازار شلوغ می شود. مقادیر پیش بینی سودآوری و رشد کاهش می یابند. در این حالت، محصول به کالا تبدیل می شود و رقابت خونین بین شرکت ها، اقیانوس سرخ را خونین می سازد.

اقیانوس های آبی چیست؟
اما در طرف مقابل، اقیانوس های آبی با فضای بازار نامحدود، خلق تقاضا، و با فرصت برای رشد بسیار سود آور،تعریف می شوند. در اقیانوس های آبی، رقابت بی معناست، زیرا قواعد بازی هنوز تعریف نشده اند.
برای شنای موفق در اقیانوس سرخ، همواره لازم است رقبا را پشت سر بگذاریم. اقیانوس های سرخ اهمیت دارند و همواره از واقعیت های زندگی تجاری به حساب می آیند. اما وقتی در بیشتر صنایع، عرضه بیشتر از تقاضا است، رقابت برای سهمی از بازارهای در حال انقباض، گرچه لازم است، برای حفظ سطح بالایی از عملکرد، کافی نخواهد بود. شرکت ها به چیزی فراتر از رقابت نیاز دارند. برای رسیدن به سود جدید و فرصت های رشد، باید اقیانوس های آبی خلق کنند.
خلق مداوم اقیانوس های آبی

با این که اصطلاح "اقیانوس آبی" جدید است، اما مفهوم و موجودیت آنها جدید نیست. آنها جزو ویژگی های محیط کسب و کار در گذشته و حال بوده اند. واقعیت این است که صنایع هرگز متوقف نمی مانند. آنها به صورتی پیوسته ظهور می کنند و تکامل می یابند. عملیات بهبود می یابند، بازارها توسعه می یابند و بازیکنان می آیند و می روند. تاریخ به ما می آموزد که ما دارای ظرفیتی هستیم که به شدت دست کم گرفته شده است ظرفیتی بزرگ برای خلق صنایع جدید و باز آفرینی صنایع موجود.

اولویت فزاینده ایجاد اقیانوس های آبی
محیط کسب و کاری که در آن اغلب رویکردها و نگرش های قرن بیستم درباره استراتژی و مدیریت شکل گرفته و تکامل یافته اند، به صورت فزاینده ای در حال محو شدن است. با سخت تر شدن درگیری ها در اقیانوس های سرخ، مدیریت نیازمند آن خواهد بود که بیشتر به اقیانوس های آبی بپردازد، نه آن که پیرو جریان غالب و متداول بین مدیران باشد.

از شرکت و صنعت تا حرکت استراتژیک
چگونه شرکت ها می توانند از اقیانوس سرخ رقابت های خونین بگریزند ؟ چگونه می توان اقیانوس آبی خلق کند؟ آیا رویکردی نظام مند برای دستیابی به این هدف و در نتیجه حفظ پایدار سطح بالایی از عملکرد وجود دارد؟ اما پرسش ما این است که : آیا شرکت های عالی یا آرمانی و در عین حال پاینده ای وجود دارند که پیوسته عملکردی بالاتر
از بازار داشته باشند و پیوسته اقیانوس های آبی خلق کنند.
تاریخ نیز نشان می دهد که صنایع به صورت پیوسته ای که خلق می شوند و در طول زمان گسترش می یابند و در این روند شرایط و مرزهای صنعت از پیش دانسته یا مفروض نیستند تک تک بازیگران این میدان می توانند آنها را شکل دهند. شرکت ها الزامی ندارند که حتما به صورت رو در رو در فضای صنعتی مفروض رقابت کند. به این ترتیب به نظر می رسد که نه شرکت و نه صنعت، هیچ کدام نمی تواند بهترین "واحد تحلیل"باشند.

پس حرکت های استراتژیکی در بحث ما مطرح می شوند، حرکت هایی هستند که محصول و خدمات ارائه شده توسط انها فضاهای جدیدی را در بازار گشوده اند یا در اختیار گرفته اند و جهشی قابل ملاحظه در تقاضا را همراه خود داشته اند. این حرکت داستان های بزرگی شد سودآور را در خود دارند.
نوآوری در ارزش: سنگ بنای استراتژی اقیانوس آبی

آنچه همواره برندگان را از بازندگان در خلق اقیانوس های آبی جدا می سازد، رویکرد آنها به استراتژی
  است. شرکت های گفتار در اقیانوس سرخ دنباله روی رویکرد های متداول هستند، خالقان اقیانوس های آبی، از رقابت به عنوان ملاک عمل استفاده نمی کنند، در عوض، آنها پیرو منطق استراتژیک متفاوتی هستند که ما آن را (نوآوری در ارزش) می نامیم.
زیرا برای آن شرکت ها به جای تمرکز روی شکست حریف در رقابت، روی حذف رقابت و بی معنا ساختن آن تمرکز می کنند.
نوع آوری در ارزش راه جدیدی برای فکر کردن درباره استراتژی و اجرای آن است که به خلق اقیانوس های آبی
و گسست از رقابت منجر می شود.
اصول جایگزینی ارزش- هزینه

به طور معمول اعتقاد بر این است که شرکت
 
ها یا می توانند ارزش بیشتری برای مشتریان خود با هزینه بیشتری خلق کنند. یا با هزینه کمتر ارزشی معقول و مناسب خلق می کنند. در اینجا استراتژی به معنی انتخاب بین تمایز یا هزینه کمتر است . در مقابل، آنها که به دنبال خلق اقیانوس های آبی هستند، تمایز و هزینه کمتر را به عنوان هدف به صورت همزمان دنبال می کنند.
برای مثال : سیرک ها روی محک زنی یکدیگر تمرکز داشتند و تلاش برای حفظ دلقک های مشهور تر و رام کننده های شیر داشتن که نتیجه کار افزایش هزینه ها بدون افزایش درآمد بود.
هنگامی که سیرک آفتاب وارد میدان شد تمام این تلاش ها بی ربط و بی معنا شد و هیچ توجهی به رقابت نداشت چرا که نه یک سیرک معمولی بود و نه یک نمایش کلاسیک به دنبال ایجاد سیرکی با تفریح و سرگرمی یا وحشت بالاتر و پیشرفتگی عقلانی و غنای هنری تئاتر را با هم عرضه کند و مشتریان بزرگسال تئاترکه مشتری سیرک نبودند افزایش داد این حرکت به خلق مفهوم جدیدی برای سیرک منجر شد که رابطه جابجایی ارزش و هزینه را شکست و اقیانوس آبی از فضای جدید بازار خلق کرد.
 

مطلب ادامه دارد. 

 

منبع

استراتژی اقیانوس آبی

نویسندگان : دبلیو چان کیم، رنه مابورنیا

برگرفته از سایت مدیریار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد