دانشجوی مدیریت

بازرگانی

دانشجوی مدیریت

بازرگانی

ارایه نمونه های رایگان

 

ارایه نمونه های رایگان به اشکال مختلفی صورت می گیرد، که در آن بدون دریافت وجهی، محصول در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد تا آنها را ترغیب به امتحان کردن محصول نماید. هرچند هزینه های این روش بسیار زیاد است ، ولی یکی از اثربخش ترین چاشنی های فروش جهت تشویق مصرف کنندگان به امتحان کردن محصول می باشد. 

باوجود آنکه ارایه نمونه های رایگان برای بالا بردن فروش کالاهای موجود مورد استفاده قرار می گیرد اما به منظور معرفی یک محصول جدید به بازار نیز می توان از این روش استفاده کرد. برخی از شرکت ها از روش ارایه نمونه های رایگان جهت جذب مشتریان جدید استفاده نمی کنند، زیرا اعتقاد دارند که این روش باعث تغییرعادت مشتریان محصولات رقبا نمی گردد و تنها ممکن است مشتریان فعلی شرکت که در هر صورت محصولات شرکت را خریداری می نمایند، از این فرصت بهره گرفته و محصولات را بصورت رایگان بدست آورند. البته این موضوع زمانی که تغییرات زیاد و اساسی در کالا داده شود دیگر مصداق نخواهد داشت.

معمولا تولید کنندگان محصولات بسته بندی شده از قبیل مواد غذایی، محصولات دارویی، محصولات بهداشتی، آرایشی و زیبایی از این چاشنی فروش بیشتر استفاده می کنند، زیرا محصولات آنها دارای سه ویژگی است که کاربرد این روش را برای آنها موثر می سازد : 

  • قیمت هر واحد از محصولاتشان پایین است، از این رو هزینه ارایه نمونه های رایگان زیاد نیست. 
  • محصول آنها به گونه ای است که می تواند در بسته های کوچک عرضه شود. 
  • از آنجایی که دوره استفاده از این محصولات کوتاه است، مشتری تا زمان خرید مجدد،محصول را فراموش نمی کند. 

برخی از روش های ارایه نمونه های رایگان نسبتا نوآورانه و البته پرهزینه تر هستند. برای مثال، یک آگهی تلویزیونی (در کشور ایالات متحد) درباره یک داروی ضد اسید معده با تصویر مردی با ظاهر آراسته آغاز می شود که می گوید : ما به قدری به کالای خود ایمان داریم که می توانید پس از مشاهده این آگهی، اگر مایل به آزمون کالایمان باشید، به هزینه ما به ما تلفن کنید تا یک بسته از این دارو را برای شما ارسال کنیم .

 

منبع : چاشنی های فروش/ دکتر محمدیان، حسین منتی 

روش های توزیع نمونه های رایگان

الف )توزیع نمونه ها بصورت خانه به خانه     

 

 

ب) توزیع نمونه ها در فروشگاه  

 

ادامه مطلب ...

گامهای اجرای سمپلینگ

سمپلینگ دارای فرآیندی سیستماتیک است که شامل 5 مرحله می باشد در زیر به این مراحل اشاره شده است :

گام اول : آگاهی و شناخت

- شناخت محصول با همکاری کارفرما

- شناخت بازار فروش ا همکاری کارفرما

- شناخت امکانات مورد نیاز

- جمع آوری نیروی انسانی مورد نیاز

گام دوم : برنامه ریزی

- آموزش نیروی انسانی

- تیم سازی

- طراحی فرمهای گزارشی

- تهیه امکانات مورد نیاز

- برنامه ریزی محلهای سمپل

ادامه مطلب ...

محدودیت های استفاده از سمپلینگ

یک محصول باید نسبت به محصولات رقبا ویژگی های متمایزی داشته باشد تا روش ارایه نمونه های رایگان موثر باشد، چرا که در غیر اینصورت مشتریانی که از نمونه ها استفاده می کنند بجای اینکه به استفاده از محصولات شرکت ترغیب شوند،ممکن است به سمت سایر مارکها گرایش پیدا کنند. هزینه های ارایه نمونه های رایگان تنها زمانی جبران می گردد که ارایه نمونه باعث شود که افراد بطور منظم و پیوسته محصولات شرکت را خریداری نمایند و به مشتریان وفادار مبدل گردند.  

یکی دیگر از محدودیت های سمپلینگ این است که برخی از محصولات آثار خود را در بلند مدت نشان می دهند و نیز برای مشخص شدن آثار آنها باید مقادیری به مراتب بیش از آنچه در نمونه ها ارایه می گردد مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال برخی از کرم های گران قیمت که چین و چروک صورت را از بین می برند،در بلند مدت آثار درمانی خود را نشان می دهند. طبیعی است ارایه نمونه های رایگان در این شرایط محل تامل و تردید است. 

منبع : چاشنی های فروش/دکتر محمدیان