دانشجوی مدیریت

بازرگانی

دانشجوی مدیریت

بازرگانی

ارایه نمونه های رایگان

 

ارایه نمونه های رایگان به اشکال مختلفی صورت می گیرد، که در آن بدون دریافت وجهی، محصول در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد تا آنها را ترغیب به امتحان کردن محصول نماید. هرچند هزینه های این روش بسیار زیاد است ، ولی یکی از اثربخش ترین چاشنی های فروش جهت تشویق مصرف کنندگان به امتحان کردن محصول می باشد. 

باوجود آنکه ارایه نمونه های رایگان برای بالا بردن فروش کالاهای موجود مورد استفاده قرار می گیرد اما به منظور معرفی یک محصول جدید به بازار نیز می توان از این روش استفاده کرد. برخی از شرکت ها از روش ارایه نمونه های رایگان جهت جذب مشتریان جدید استفاده نمی کنند، زیرا اعتقاد دارند که این روش باعث تغییرعادت مشتریان محصولات رقبا نمی گردد و تنها ممکن است مشتریان فعلی شرکت که در هر صورت محصولات شرکت را خریداری می نمایند، از این فرصت بهره گرفته و محصولات را بصورت رایگان بدست آورند. البته این موضوع زمانی که تغییرات زیاد و اساسی در کالا داده شود دیگر مصداق نخواهد داشت.

معمولا تولید کنندگان محصولات بسته بندی شده از قبیل مواد غذایی، محصولات دارویی، محصولات بهداشتی، آرایشی و زیبایی از این چاشنی فروش بیشتر استفاده می کنند، زیرا محصولات آنها دارای سه ویژگی است که کاربرد این روش را برای آنها موثر می سازد : 

  • قیمت هر واحد از محصولاتشان پایین است، از این رو هزینه ارایه نمونه های رایگان زیاد نیست. 
  • محصول آنها به گونه ای است که می تواند در بسته های کوچک عرضه شود. 
  • از آنجایی که دوره استفاده از این محصولات کوتاه است، مشتری تا زمان خرید مجدد،محصول را فراموش نمی کند. 

برخی از روش های ارایه نمونه های رایگان نسبتا نوآورانه و البته پرهزینه تر هستند. برای مثال، یک آگهی تلویزیونی (در کشور ایالات متحد) درباره یک داروی ضد اسید معده با تصویر مردی با ظاهر آراسته آغاز می شود که می گوید : ما به قدری به کالای خود ایمان داریم که می توانید پس از مشاهده این آگهی، اگر مایل به آزمون کالایمان باشید، به هزینه ما به ما تلفن کنید تا یک بسته از این دارو را برای شما ارسال کنیم .

 

منبع : چاشنی های فروش/ دکتر محمدیان، حسین منتی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد