دانشجوی مدیریت

بازرگانی

دانشجوی مدیریت

بازرگانی

سودمندی چاشنی‌های فروش

چرا چاشنی های فروش در ایران این قدر طرفدار دارد؟ منظورم این نیست که اساسا مردم به این جاشنی ها یا همان سکه ها و ماشین های اهدایی شرکتها روی خود نشان می دهند.(که این خود جای بحث دارد که آیا واقعا همین طور است یا خیر) اگر به نوع مدیریت در عموم سازمانهای ایرانی توجه کنیم با پدیده ای به نام عدم ثبات مدیریتی برخورد می کنیم.به تعبیری مدیران در مسند قدرت به دنبال اثر گذاری سریع هستند و تحمل کار طولانی مدت را ندارد. یادمان باشد در اغلب اوقات بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطی از قبیل تبلیغات و روابط عمومی، نوعی سرمایه‌گذاری تلقی می‌گردد، که موجب فروش در زمانی نامعین در آینده می‌گردد. از طرف دیگر، در اکثر مواقع چاشنی‌های فروش تنها موجب افزایش فروش در یک دوره زمانی کوتاه‌مدت می‌گردد؛ زمان نتیجه دادن چاشنی‌های فروش می‌تواند در عرض چند روز و یا حتی چند ساعت باشد. برای مدیرانی که از جانب مدیر ارشد خود یا سهامداران تحت فشار هستند که به نتایج زودرس دست یابند، چاشنی‌های فروش می‌تواند ابزار سودمندی باشد.   

                               

برای مثال، شرکت آمریکایی نستله برای معرفی محصول جدید خود، یعنی غذای کودک نستله، در فرانسه اقدام‌هایی را در قالب چاشنی‌های فروش به کار گرفت که نتایج سریعی را عاید این شرکت ساخت. شرکت نستله دریافته بود که اغلب فرانسوی‌ها در فصل تابستان، به همراه تمامی اعضای خانواده برای مدت طولانی روانه کمپ‌های بسیار مجهز و مناسب می‌شوند. نستله در طول مسیر این اتومبیل‌ها، فضاهایی را برای توقف ایجاد کرد که مادرها می‌توانستند در آنها به کودکان خود شیر دهند و پوشک آنها را تعویض کنند. بطور معمول، در این مکان‌ها در طول سال، 64 میهماندار زن، پذیرای 120.000 کودک هستند و 600.000 پوشک بچه را به طور رایگان توزیع می‌کنند. در این مکان‌ها پوشک‌های یکبار مصرف، میز برای تعویض پوشاک بچه و صندلی‌های بلند برای نشستن کودکان تعبیه شده است و آنها بصورت رایگان تغذیه می‌شوند.  

 

منبع : sigmagroup

چاشنی شرکت اپل (Apple )برای اپل ماندن !!!!

 

اگر شما از کارکنان اپل باشید و در مورد این شرکت در اینترنت مطلبی را منتشر کنید اخراج خواهید شد. تاخیر به هیچ گونه قابل تحمل نیست و …

رشد فروش مراکز تجاری اپل در سراسر دنیا ، تجارتی مولتی میلیون دلاری را برای این شرکت رقم زده است که همه به علت راهنمایی های صریح کارمندان و همچنین توجهات متفکرانه بر روی کوچک ترین جزیئات است، به عنوان مثال چه موزیکی را برای نمونه نمایشی دستگاه های خود استفاده کنند.
روزنامه وال استریت نگاهی مو شکافانه به عملیات فروش شرکت اپل انداخته و چاشنی اسرار آمیزی که باعث توفیق در فروش این شرکت شده را کشف کرده است.این روش های به شدت محافظه کارانه عبارتند از :

* نظارت سخت گیرانه بر کارکنان:  کارکنان شرکت اپل اجازه ی حرف زدن در مورد شایعات با مشتریان را ندارند و تکنسین ها حق مطرح کردن اشتباهات جزئی را نیز ندارند.
اگر شما از کارکنان اپل باشید و در مورد این شرکت در اینترنت مطلبی را منتشر کنید اخراج خواهید شد. تاخیر به هیچ گونه قابل تحمل نیست و کارکنانی که ۳ بار در ظرف ۶ ماه بیش از ۶ دقیقه تاخیر داشته باشند نیز اخراج می شوند.
* تاکید بر بالا بردن میزان رضایت مشتریان است نه بر میزان بالای فروش، که به اختصار به آن APPLE می گویند:

Approach: برخورد با مشتریان با خوش آمد گویی گرم و خودمانی
Probe: بررسی مودبانه برای دریافتن کامل نیازهای مشتری
Present: ارائه راه حلی برای اینکه مشتری بتواند زودتر به خانه برگردد
Listen: گوش فرا دادن و حل کردن هر مسئله و دلواپسی
End: خاتمه دادن با وداعی گرم و دعوت به بازگشت
* به عنوان بخشی از قانون اول APPLE (برخورد گرم با مشتری)، تکنسین ها ترغیب شده اند که به حرف های مشتریان گوش داده و با پاسخ های خود اطمینان حاصل کنند که نیازهای مشتری را تماما درک کرده اند:

- فروشندگان تشویق شده اند راه حل هایی برای سهولت کار مشتریان بیابند نه اینکه فقط فروش داشته باشند.
- فروشندگان اجازه ندارند تلفظ غلط مشتریان را تصحیح کنند.
- کارکنان تازه وارد باید مراحل و تمرینات سختی که ممکن است چند هفته به طول انجامد را بگذارنند تا بتوانند وارد بخش اصلی شوند.
* فروش از ۱۹-۱۵ دلار در ساعت توسط فروشندگان عادی شروع می شود ولی با هنر فروشندگی و نبوغ فروشندگان خبره این فروش به ۳۰ دلار در ساعت افزایش می یابد:

تغییر در میزان فروش شرکت بسیار نادر است و خیلی از فروشندگانی که در می یابند دیگر جایی برای پیشرفت ندارند، دست از کار می کشند.
* هیچ سهم و کمیسیونی برای فروش در کار نیست: کارکنان اپل تشویق می شوند که بسته های خدماتی را به فروش برسانند. اگر کارکنان نتوانند به میزان کافی از طرح های مورد خواسته ی شرکت پیروی کنند دوباره به واحد آموزش برخواهند گشت و یا اینکه پست اجرایی شان در مرکز فروش تغییر می کند.