دانشجوی مدیریت

بازرگانی

دانشجوی مدیریت

بازرگانی

سمپلینگ در ایران

 

واژه sampling که در لغت به معنای نمونه گیری و یا مزه کردن است ، در حرفه ما با کاروان های تبلیغاتی ، ارائه اشناتیون های رایگان از محصول ، لباس ها و آدمک های تبلیغاتی و بکار بردن تکنیک های جدید تبلیغاتی جهت فرهنگ سازی برای ترویج استفاده عموم مردم از محصول مورد نظر و افزایش محبوبیت یک برند ، در جهت بهره برداری طولانی مدت در آینده ای پیش بینی شده ، همراه است . و به عبارتی ساده تر زمانی که محصول جدید و نا آشنایی به بازار عرضه می شود و یا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد با ارائه نمونه های کوچکتر از این محصول بصورت رایگان و آشنا کردن مردم با مزایای آن محصول ، آنها برای خرید تشویق کرده و یا حتی هُل می دهیم .

اما آیا این روش در ایران جواب می دهد ؟

این همه هزینه ، چه زمانی بازگشت خواهد داشت ؟

آیا با هزینه ای کمتر و ایده هایی متفاوت تر ، نتیجه سریع تر و بهتری ،  گرفته نمی شود ؟

مردم ایران را چقدر می شناسید ؟

من یک ایرانی هستم و به ایرانی بودنم افتخار می کنم .

مردم ایران ، مردمی احساساتی ، رویاپرداز و خیال پرور ، فراموش کار ، اهل گردش و تفریحات ، مُدگرا و ... هستند .

احساساتی : چون براحتی و با یک برنامه تبلیغاتی خوب ، می توان احساسات آنها را تحت تاثیر قرارداده و در تصمیم گیری او در خصوص انتخاب تاثیر گذاشت.

رویاپرداز و خیال پرور : من نمی دانم احتمال برنده شدن در قرعه کشی حسابهای قرض الحسنه بانک ، برنده شدن جایزه با خریدن چرخ خیاطی ، خمیر دندان ، رب گوجه ، دستمال کاغذی و ... چقدر است . اما این را دیده ام که یک روز مانده به تاریخ قرعه کشی بانک چگونه مردم جلوی بانک صف می کشند و چگونه محصولاتی با کیفیت پائین و تنها به مدد ارائه جوایز رویایی در مقابل خرید ، در صدر جدول فروش بازار قرار دارند .

فراموش کار : چون خیلی زود و براحتی فراموش می کنند که ارزش های امروزشان همان بی ارزش های دیروز و بی ارزش های امروزشان همان ارزش های دیروز هستند .

اهل گردش و تفریحات : آمار دقیقی از اینکه در ایران از 365 روز سال ، چند روزش تعطیل است و یا تعطیل می شود ندارم . مردم ایران همواره به دنبال بهانه ای برای تعطیل کردن کارشان و به گردش و تفریح رفتن و لذت بردن هستند ، هر چند که این تفریحات کوتاه و زودگذر باشد .

حتما برای بازدید از نمایشگاهای که در طول سال برگزار می شود رفته اید به نظر شما چند نفر از مردمی که آنجا می بینید واقعا برای استفاده علمی یا کاری به نمایشگاه آمده اند؟  اتومبیل شخصی در کشور ما چه استفاده هایی دارد ؟ و خود شما چه میزان از وقتتان را صرف گردش و تفریح ( هرچند ارزان قیمت و بدون هزینه ) و یا فکر کردن و نقشه کشیدن برای تعطیلات آخر هفته تان می کنید ؟

مُدگرا : ایرانی ها اصولا دوست دارند همیشه مورد توجه همه باشند ، هرگز نمی توانند تحمل کنند که از عموم جامعه کم آورده باشند ( حتی اگر به زیانشان باشد) و از اینکه از همه سر باشند احساس غرور و لذت می کنند . پوشیدن لباسهای مارک با قیمتهای آنچنانی مهم نیست فقط مارک لباس است که مهم است!

متاسفم که این مطلب را می نویسم ولی به جرأت می توان گفت که این فرهنگ مدگرایی فقط در زمینه لباس پوشیدن ، نوع اتومبیل و گوشی موبایل صدق نمی کند بلکه در اکثر تغییر روش های کاری و انتخاب ها ، به جای تحقیق و بررسی عواقب کار،  این نگاه مدگرایانه به عرف جامعه است که حرف اول و آخر را می زند . 

منبع :  مهندس علی خویه 

با توجه به آنچه گفته شد شما چه روش بهتری را برای ایجاد محبوبیت یک برند و افزایش فروش یک محصول پیشنهاد می کنید ؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد