دانشجوی مدیریت

بازرگانی

دانشجوی مدیریت

بازرگانی

ضرورت وجود چاشنی های فروش در بازاریابی

 دکتر محمدیان

از هزاران محصول جدید که به بازار ارایه می شود بیش از 90 درصد از آنها در اولین سال ورود به بازار با شکست مواجه می گردد. دلیل اغلب این شکستها فقدان حمایتهای ترویجی از محصولات جدید به منظور تشویق مشتریان به آزمایش محصول می باشد. در ایران این شکستها از میزان بیشتری برخوردار است به این علت که رفتار مشتریان ایرانی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. چندی پیش در کتابی از آقای نراقی می خواندم که"فرنگی ها اساسا انسانهایی شفاف و ساده ای هستند به گونه ای که این شفافی و سادگی در غذایشان نیز متبلور شده است!! یعنی وقتی غذای خارجی ها را می بینی یک تکه گوشت هست که بهش می گویند استیک. همه چیزش مشخص است. اما در کشور ما انسانها اساسا پیچیده و چندوجهی هستند. غذایشان را هم که می بینی "فسنجان" است. هیچ کس با دیدنش متوجه نمی شود که از چه و چه جور تهیه شده است." اما در این مردم ناشناخته که پیچیدگی روحیاتشان در غذایشان نیز مشهود است، اگر هر کدام از ابزارهای ترویج (شامل تبلیغ، روابط عمومی و ...) موثر واقع نشود، چاشنی های فروش (SALES PROMOTION)می تواند اثرگذار باشد. اتفاقی که تا به حال افتاده و سازمانهای دولتی و غیردولتی را به این سمت هدایت کرده که با انبوهی از سکه ها و ماشینها، سفرهای زیارتی و غیر زیارتی مشتریان را وسوسه به خرید کنند و قسمت عمده ای از پیامهای تبلیغاتی خود را به معرفی این چاشنی های فروش اختصاص دهند نه معرفی محصول خود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد